Makkelijk Lezen Dag

Makkelijk Lezen Dag uitgesteld

De Makkelijk Lezen Dag is opnieuw uitgesteld. In deze bizarre tijd vinden we het niet verantwoord het congres ‘live’ te organiseren.
Omdat het congres een ontmoetingsplaats is met veel interactie, elkaar inspireren en netwerken, vinden we een online versie niet het geschikte alternatief.
Maar we gaan tot die tijd niet stilzitten! Voordat we elkaar weer ‘live’ ontmoeten op onze inspiratiedag, gaan we een aantal nieuwe activiteiten organiseren.

Kortom; we houden je op de hoogte van onze nieuwe activiteiten. Je kunt je inschrijven op onze nieuwsbrief onderaan deze pagina.

Blijf gezond en graag tot ziens!

Nieuwe datum: maandag 30 november 2021
Locatie: Reehorst Ede
Inschrijven: klik hier

Voor wie is deze inspiratiedag zeer interessant?

Leerkrachten en leescoördinatoren van basisscholen & SBO-scholen, RT’ers, IB’ers, leesconsulenten, logopedisten.
Accreditatie: geregistreerde RT-ers krijgen 6 punten voor deelname aan deze dag.

THEMA: VERSCHIL MAG ER ZIJN!

Lezen op maat voor alle kinderen die lezen lastig vinden.

Hoe help je een kind dat een hekel heeft aan lezen? Wat doe je met kinderen die lezen mijden door bijvoorbeeld faalangst? Twijfel je of het kind dat net nieuw is in Nederland, dyslexie heeft of zou het om een taalachterstand gaan? Met welke boeken kun je dat ene kind verleiden tot lezen?
Kijken, praten, luisteren, schrijven en lezen … op heel veel verschillende manieren kun je kinderen helpen om met plezier te lezen. Op de Makkelijk Lezen Dag 2020 geven we je, aan de hand van de volgende thema’s, inzichten en tips over verschillende werkvormen voor verschillende kinderen.

De programmaonderdelen

WORKSHOPS Onze workshops zijn voor grote groepen en hebben een praktische insteek. Elke workshop duurt een uur.

SPEEDDATES Tijdens een interactieve date met een (ervarings)deskundige kun je in korte tijd meer te weten komen over een bepaald onderwerp. Je kunt dit zien als oriëntatie of, als je er al meer van weet, specifieke vragen stellen. De speeddates duren zo’n 20 minuten en zijn voor maximaal zeven personen! Tijdens deze ronde heb je ook gelegenheid de informatiemarkt te bezoeken.

De programmaonderdelen (onder voorbehoud van wijzigingen)

RONDE 1 - 10:30 - 11:30 uur

Door Martijn Hensgens, senior adviseur bij Vol van leren.
Kinderen die lezen mijden, leerlingen die lezen zelfs haten, ongeconcentreerde lezers. Hoe kun je al deze leerlingen toch aan het lezen krijgen? Martijn Hensgens, leesspecialist met ervaring als leerkracht, vertelt er bevlogen over in deze workshop ‘Vol van verschil!’

Door Liza van den Bosch, docent onderwijswetenschappen en onderzoeker bij Universiteit Leiden.
Liza van den Bosch deed onderzoek naar begrijpend lezen bij beginnende lezers met Nederlands als tweede taal. Ze ontdekte het belang van de thuistaal bij het leren lezen van Nederlands. Wat betekent deze, en de andere, uitkomst(en) voor de praktijk? Hoe help je nieuwkomers om vaardige lezers te worden? Een interessante workshop!

Door Janneke Schotveld, kinderboekenauteur.
Waarom is het belangrijk dat kinderen zichzelf herkennen in boeken? En waarom willen we dat kinderen in contact komen met beelden die ze juist níét kennen?  Waar vind je deze boeken en hoe gebruik je ze in de klas? Janneke vertelt over het belang van diversiteit in kinderenboeken, haar eigen ervaring en de keuzes die ze heeft gemaakt bij het schrijven. 

Door Wendy Lankhorst, opleidingsmanager en trainer RID academie.
Hoe is het om dyslexie te hebben? Wat betekent dit voor een leerling en voor je gedrag als begeleider? In deze workshop ga je zelf ervaren hoe het is om moeizaam te kunnen lezen en spellen. Hoe voelt het om weer aan het begin van het leesproces te staan, wat voel je je als dit je niet lukt en wat betekent dit voor de leerling en haar/zijn behoeften? Ervaar het zelf in deze workshop.

Door Terry van de Beek, taal- en leesspecialist bij Dyadon Advies en training.
Naast instructie van letters en leeshandeling, is er in het LISTprogramma veel aandacht voor leesmotivatie en betrokkenheid. Zo kiezen kinderen hun boeken zelf en met jouw begeleiding ontwikkelen zij hun eigen boekenvoorkeur. In deze speeddate vertelt leesspecialist Terry van de Beek, je er meer over.

Door Maartje Thoen-Houben, logopedist, leescoördinator op een cluster 2 school, Remedial Teacher.
Begeleid je een kind met een taalontwikkelingsstoornis? Hoe help je hem/haar bij het (leren) lezen? Verzamel al je vragen over deze speciale doelgroep voor de deskundige Maartje Thoen-Houben, die ze graag beantwoordt.

Door Mariëlle Dortant, docent pabo taal/lezen Hogeschool Iselinge.
Hoe stimuleer je de leesmotivatie van leerlingen in groep 7/8? Hoe praat je met deze leerlingen over boeken? Hoe neem je zwakke lezers mee in een gesprek? Welke praktische werkvormen kun je daarbij gebruiken? Mariëlle Dortant en haar studenten zetten je aan het werk om te ervaren dat literaire leesgesprekken een antwoord zijn op deze vragen.

Door Stella Leenders, boekenzoeker.
Heb je ooit een boekenzoeker ontmoet? Dit is je kans! Stella Leenders zoekt samen met kinderen van een Integraal Kindcentrum in Zuidwolde, passende boeken uit. Zij kwam erachter dat dat lang niet altijd de populaire boeken zijn. Nieuwsgierig? Op 30 november kun je met de boekenzoeker speeddaten!

RONDE 2 - 12:15 - 13:15 uur

Door Annemarie Bon, kinder- en jeugdboekenschrijver, schrijfdocent en Schoolschrijver.  
Door creatief te schrijven ontstaat automatisch een grotere leesmotivatie. Maar wat is creatief schrijven eigenlijk en hoe begeleid je kinderen daarbij? In deze workshop geeft Annemarie Bon tips en ga je meteen aan de slag met inspirerende opdrachten!

Door Mieke Urff, dyslexiespecialist, remedial teacher en auteur van Omgaan met dyslexie op school.
Wat heeft luisteren met lezen te maken? Maakt luisteren naar boeken lui? Luisterboeken, meeleesboeken, karaokelezen. Wat zijn de verschillen? Wanneer en hoe zet je ze in? Mieke Urff, met veel ervaring in het onderwijs en met passend lezen, legt het uit.

Door Martijn Hensgens, senior adviseur bij Vol van leren.
Kinderen die lezen mijden, leerlingen die lezen zelfs haten, ongeconcentreerde lezers. Hoe kun je al deze leerlingen toch aan het lezen krijgen? Martijn Hensgens, leesspecialist met ervaring als leerkracht, vertelt er bevlogen over in deze workshop ‘Vol van verschil!’

Door Liza van den Bosch, docent onderwijswetenschappen en onderzoeker bij Universiteit Leiden.
Liza van den Bosch deed onderzoek naar begrijpend lezen bij beginnende lezers met Nederlands als tweede taal. Ze ontdekte het belang van de thuistaal bij het leren lezen van Nederlands. Wat betekent deze, en de andere, uitkomst(en) voor de praktijk? Hoe help je nieuwkomers om vaardige lezers te worden? Een interessante workshop!

Door Terry van de Beek, taal- en leesspecialist bij Dyadon Advies en training.
Is dat herhaald lezen niet vreselijk saai? Waar haal je je teksten vandaan? Moet je het programma echt precies volgen? Kortom: voor alles wat je wil weten over het Ralfilezen, kun je terecht bij leesspecialist Terry van de Beek.

Door Mariëlle Dortant, docent pabo taal/lezen Hogeschool Iselinge.
Hoe stimuleer je de leesmotivatie van leerlingen in groep 7/8? Hoe praat je met deze leerlingen over boeken? Hoe neem je zwakke lezers mee in een gesprek? Welke praktische werkvormen kun je daarbij gebruiken? Mariëlle Dortant en haar studenten zetten je aan het werk om te ervaren dat literaire leesgesprekken een antwoord zijn op deze vragen.

Door Maarten Westerveen, redacteur De Waanzinnige Podcast.
Juist kinderen die lezen niet leuk vinden, kunnen enthousiast worden van verhalen van andere kinderen. In de Waanzinnige Podcast vertellen kinderen over de boeken die zij hebben gelezen. En dat werkt aanstekelijk voor andere kinderen! Als je je inschrijft voor deze speeddate, kun je onderweg naar de Makkelijk Lezen Dag alvast luisteren naar de podcast óver De Waanzinnige Podcast: Het Geheim van Waanzinnig Leesplezier. Tijdens de speeddate praten we hierover door!

Door Stella Leenders, boekenzoeker.
Heb je ooit een boekenzoeker ontmoet? Dit is je kans! Stella Leenders zoekt samen met kinderen van een Integraal Kindcentrum in Zuidwolde, passende boeken uit. Zij kwam erachter dat dat lang niet altijd de populaire boeken zijn. Op 30 november kun je met de boekenzoeker speeddaten!

Speciaal voor bibliotheekmedewerkers Door Dia Wesseling, adviseur educatie (Probiblio) en landelijk adviseur van de Bibliotheek op school in het basisonderwijs (SPN).
In bibliotheekvestigingen en met de aanpak Bibliotheek op school werken bibliotheken samen met scholen aan een integrale aanpak Makkelijk Lezen. Welke taken, verantwoordelijkheden en scholingsmogelijkheden horen daarbij? Dia Wesseling maakte een overzicht en gaat hierover graag met je in gesprek.

RONDE 3 - 14:15 - 15:45 uur

Door Evelien Krikhaar, projectleider Expertisecentrum Nederlands.
Speciaal voor leesconsulenten, maar ook interessant voor leerkrachten!
Er is veel informatie te vinden over de begeleiding en ondersteuning bij leesproblemen en de behandeling van dyslexie. Maar hoe weet je nu wat werkt? Waar vind je onafhankelijke, wetenschappelijk onderbouwde informatie over de juiste, effectieve, aanpak van leesproblemen en dyslexie? Hierover vertelt Evelien Krikhaar in een interessante workshop.

Door Mieke Urff, dyslexiespecialist, remedial teacher en auteur van Omgaan met dyslexie op school.
Wat heeft luisteren met lezen te maken? Maakt luisteren naar boeken lui? Luisterboeken, meeleesboeken, karaokelezen. Wat zijn de verschillen? Wanneer en hoe zet je ze in? Mieke Urff, met veel ervaring in het onderwijs en met passend lezen, legt het uit.

Door Willy de Heer, onderzoeker en onderwijskundige bij het kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden.
Hoe kan het dat een makkelijk lerend kind niet goed leest? Hoe signaleer je dyslexie bij hoogbegaafde kinderen? Hoe zorg je ervoor dat ook deze groep met plezier gaat of blijft lezen? Willy de Heer vertelt je graag hoe jij voor hen het verschil kunt maken.

Door Wendy Lankhorst, opleidingsmanager en trainer RID academie.
Volgens de richtlijnen van het NKD (Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie) worden er verschillende eisen gesteld aan zorgniveau 3. Hoe help je spellende of radende lezers en hoe ga je om met verschillen in leesmotivatie? Wat zijn effectieve middelen, hoe sluit je aan bij de verschillende behoeften van leerlingen en wanneer kan je nu spreken van een vermoeden van dyslexie? Kom voor antwoorden naar deze workshop!

Door Terry van de Beek, taal- en leesspecialist bij Dyadon Advies en training.
Hoe help je zwakke lezers met het Connectprogramma? Wat zijn Connectrijtjes? Welke boeken gebruik je? Stel je vraag aan Terry van de Beek, leesspecialist met ruime ervaring in het onderwijs.

Door Maarten Westerveen, redacteur De Waanzinnige Podcast.
Juist kinderen die lezen niet leuk vinden, kunnen enthousiast worden van verhalen van andere kinderen. In de Waanzinnige Podcast vertellen kinderen over de boeken die zij hebben gelezen. En dat werkt aanstekelijk voor andere kinderen! Als je je inschrijft voor deze speeddate, kun je onderweg naar de Makkelijk Lezen Dag alvast luisteren naar de podcast óver De Waanzinnige Podcast: Het Geheim van Waanzinnig Leesplezier. Tijdens de speeddate praten we hierover door!

Door Francine Plaisier, leerkracht en auteur van Verhalenfabriek, inspireren om te leren.
Hoe motiveer je kinderen met verhalen en songteksten tot het maken van leesmeters?
Als leerkracht ervaart Francine Plaisier nog elke dag de kracht van verhalen en zet de eigen motivatie van leerlingen in voor het lesprogramma in de klas. Laat je inspireren door haar verhalen!

Door Maaike Landman, collectiespecialist en adviseur Makkelijk Lezen Plein bij Probiblio.
Ook dit jaar is een TIP 25 samengesteld van boeken voor kinderen die lezen lastig vinden. Het zijn boeken uit verschillende genres die kinderen uitnodigen om te gaan lezen. Maaike Landman die betrokken was bij de TIP 25, vertelt je er graag meer over.

Partners van de Makkelijk Lezen Dag

Logo-Kennisrotonde
Logo-LBRT
Logo-MLP
Logo-RID