Makkelijk Lezen Dag

Dinsdag 5 oktober 2021

De Makkelijk Lezen Dag is gepland voor 5 oktober. We hopen dat we dan het congres verantwoord ‘live’ kunnen laten plaatsvinden.
Omdat het congres een ontmoetingsplaats is met veel interactie, elkaar inspireren en netwerken, vinden we een online versie niet het geschikte alternatief.

We houden je graag op de hoogte van onze nieuwe activiteiten. Je kunt je inschrijven op onze nieuwsbrief onderaan deze pagina.

Graag tot ziens op 5 oktober!

Datum: Dinsdag 5 oktober 2021
Locatie: Reehorst Ede
Inschrijven: klik hier

Voor wie is deze inspiratiedag interessant?

Leerkrachten en leescoördinatoren van basisscholen & SBO-scholen, RT’ers, IB’ers, leesconsulenten, logopedisten.
LBRT Accreditatie: geregistreerde RT-ers krijgen 6 punten voor deelname aan deze dag.

THEMA: VERSCHIL MAG ER ZIJN!

Lezen op maat voor alle kinderen die lezen lastig vinden.

Hoe help je een kind dat een hekel heeft aan lezen? Wat doe je met kinderen die lezen mijden door bijvoorbeeld faalangst? Hoe maak je van nieuwkomers vaardige lezers? Met welke boeken kun je dat ene kind verleiden tot lezen?
Kijken, praten, luisteren, schrijven en lezen … op verschillende manieren kun je diverse kinderen helpen om met plezier te lezen. Op de Makkelijk Lezen Dag 2021 geven we je inzichten en tips. Lang leve de verschillen!

De programmaonderdelen

WORKSHOPS Onze workshops zijn voor grote groepen en hebben een praktische insteek. Elke workshop duurt een uur.

SPEEDDATES Tijdens een interactieve date met een (ervarings)deskundige kun je in korte tijd meer te weten komen over een bepaald onderwerp. Je kunt dit zien als oriëntatie of, als je er al meer van weet, specifieke vragen stellen. De speeddates duren zo’n 20 minuten en zijn voor maximaal negen personen! Tijdens deze ronde heb je ook gelegenheid de informatiemarkt te bezoeken.

Het programma

In de workshops en speeddates richten we ons op verschillende kinderen, bijvoorbeeld meertalige kinderen, makkelijk lerende kinderen en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Ook diverse boeken en verschillende werkvormen komen aan bod. Betrokken deskundigen houden hierover interactieve presentaties met praktische tips waarmee je de volgende dag meteen aan de slag kunt!

RONDE 1 - 10:30 - 11:30 uur

Door Martijn Hensgens, senior adviseur bij Vol van leren.
Kinderen die lezen mijden, leerlingen die lezen zelfs haten, ongeconcentreerde lezers. Hoe kun je al deze leerlingen toch aan het lezen krijgen? Martijn Hensgens, leesspecialist met ervaring als leerkracht, vertelt er bevlogen over in deze workshop ‘Vol van verschil!’

Door Jeannette Sibma, trainer meertaligheid, taal-curriculumontwikkelaar en werkzaam voor de Taal Vriendelijke School.
In Nederland wordt vaak nog gesproken van een zogenaamd ‘taalbad Nederlands’ voor nieuwkomers en meertalige leerlingen in het algemeen. Waarom zo’n taalbad niet werkt, vertelt Jeannette Sibma in deze workshop. Door haar werk als leerkracht/trainer in verschillende landen en typen onderwijs, ontdekte zij het belang van het gebruik van de thuistaal in de klas. Jeannette vertelt in deze workshop hoe je de thuistaal van een kind in kunt zetten bij het leer- en leesproces. Een interessante workshop waarbij zij wetenschap en de dagelijkse praktijk met elkaar verbindt.

Door Janneke Schotveld, kinderboekenauteur.
Waarom is het belangrijk dat kinderen zichzelf herkennen in boeken?
En waarom willen we dat kinderen in contact komen met beelden die ze juist níét kennen? 
Waar vind je deze boeken en hoe gebruik je ze in de klas?
Janneke vertelt over het belang van diversiteit in kinderenboeken, haar eigen ervaring en de keuzes die ze heeft gemaakt bij het schrijven.

Door RID academie.
Hoe is het om dyslexie te hebben? Wat betekent dit voor een leerling en voor je gedrag als begeleider? In deze workshop ga je zelf ervaren hoe het is om moeizaam te kunnen lezen en spellen. Hoe voelt het om weer aan het begin van het leesproces te staan, wat voel je je als dit je niet lukt en wat betekent dit voor de leerling en haar/zijn behoeften? Ervaar het zelf in deze workshop.

Door Terry van de Beek, taal- en leesspecialist bij Dyadon Advies en training.
Naast instructie van letters en leeshandeling, is er in het LISTprogramma veel aandacht voor leesmotivatie en betrokkenheid. Zo kiezen kinderen hun boeken zelf en met jouw begeleiding ontwikkelen zij hun eigen boekenvoorkeur. In deze speeddate vertelt leesspecialist Terry van de Beek, je er meer over.

Door Maartje Thoen-Houben, logopedist, leescoördinator op een cluster 2 school, Remedial Teacher.
Begeleid je een kind met een taalontwikkelingsstoornis? Hoe help je hem/haar bij het (leren) lezen? Verzamel al je vragen over deze speciale doelgroep voor de deskundige Maartje Thoen-Houben, die ze graag beantwoordt.

Door Adrie Vroon, lees-/mediacoach bibliotheek Rivierenland voor primair en voortgezet onderwijs.
Als lees-/mediacoach zette Adrie Vroon leesclubs op voor leerlingen die lezen niet leuk vinden. Wat gebeurt er in zo’n leesclub en hoe zorgt deze opzet voor leesplezier? Kom voor meer informatie naar deze speeddate.

Door Stella Leenders, boekenzoeker.
Heb je ooit een boekenzoeker ontmoet? Dit is je kans! Stella Leenders zoekt samen met kinderen van een Integraal Kindcentrum in Zuidwolde, passende boeken uit. Zij kwam erachter dat dat lang niet altijd de populaire boeken zijn. Nieuwsgierig? Op 5 oktober kun je met de boekenzoeker speeddaten!

PAUZE - (aansluitend presentatie TIP25)
RONDE 2 - 12:15 - 13:15 uur

Door Elseline Knuttel, dyslexie/leesspecialist en eigenaar van Leesletters en uitgeverij de Inktvis.
Elk jaar presenteren we een nieuwe Makkelijk Lezen TiP 25 met boeken variërend in genre, onderwerp en leesvorm. Hoe zorg je zelf voor een gevarieerde en rijke leesomgeving voor ALLE kinderen? Elseline Knuttel licht de nieuwe TiP 25 toe in de vorm van een smaakmakende boekenproeverij met toegankelijke, aantrekkelijke teksten. Laat je verrassen en verleiden tot onverwachte boekkeuzes!

Door Mieke Urff, dyslexiespecialist, remedial teacher en auteur van Omgaan met dyslexie op school.
Wat heeft luisteren met lezen te maken? Maakt luisteren naar boeken lui? Luisterboeken, meeleesboeken, karaokelezen. Wat zijn de verschillen? Wanneer en hoe zet je ze in? Mieke Urff, met veel ervaring in het onderwijs en met passend lezen, legt het uit.

Door Martijn Hensgens, senior adviseur bij Vol van leren.
Kinderen die lezen mijden, leerlingen die lezen zelfs haten, ongeconcentreerde lezers. Hoe kun je al deze leerlingen toch aan het lezen krijgen? Martijn Hensgens, leesspecialist met ervaring als leerkracht, vertelt er bevlogen over in deze workshop ‘Vol van verschil!’

Door Jeannette Sibma, trainer meertaligheid, taal-curriculumontwikkelaar en werkzaam voor de Taal Vriendelijke School.
In Nederland wordt vaak nog gesproken van een zogenaamd ‘taalbad Nederlands’ voor nieuwkomers en meertalige leerlingen in het algemeen. Waarom zo’n taalbad niet werkt, vertelt Jeannette Sibma in deze workshop. Door haar werk als leerkracht/trainer in verschillende landen en typen onderwijs, ontdekte zij het belang van het gebruik van de thuistaal in de klas. Jeannette vertelt in deze workshop hoe je de thuistaal van een kind in kunt zetten bij het leer- en leesproces. Een interessante workshop waarbij zij wetenschap en de dagelijkse praktijk met elkaar verbindt.

Door Terry van de Beek, taal- en leesspecialist bij Dyadon Advies en training.
Is dat herhaald lezen niet vreselijk saai? Waar haal je je teksten vandaan? Moet je het programma echt precies volgen? Kortom: voor alles wat je wil weten over het Ralfilezen, kun je terecht bij leesspecialist Terry van de Beek.

Door Adrie Vroon, lees-/mediacoach bibliotheek Rivierenland voor primair en voortgezet onderwijs.
Hoe praat je met kinderen met leesproblemen over hun ervaringen met lezen? Wat vraag je en hoe kan zo’n gesprek een kind helpen? Adrie Vroon vertelt je er graag over tijdens een speeddate.

Door Maarten Westerveen, redacteur De Waanzinnige Podcast.
Juist kinderen die lezen niet leuk vinden, kunnen enthousiast worden van verhalen van andere kinderen. In de Waanzinnige Podcast vertellen kinderen over de boeken die zij hebben gelezen. En dat werkt aanstekelijk voor andere kinderen! Als je je inschrijft voor deze speeddate, kun je onderweg naar de Makkelijk Lezen Dag alvast luisteren naar de podcast óver De Waanzinnige Podcast: Het Geheim van Waanzinnig Leesplezier. Tijdens de speeddate praten we hierover door!

Door Stella Leenders, boekenzoeker.
Heb je ooit een boekenzoeker ontmoet? Dit is je kans! Stella Leenders zoekt samen met kinderen van een Integraal Kindcentrum in Zuidwolde, passende boeken uit. Zij kwam erachter dat dat lang niet altijd de populaire boeken zijn. Nieuwsgierig? Op 5 oktober kun je met de boekenzoeker speeddaten!

LUNCHPAUZE - (aansluitend uitreiking Makkelijk Lezen Prijs)
RONDE 3 - 14:15 - 15:15 uur

Door Evelien Krikhaar, projectleider Expertisecentrum Nederlands.
Er is veel informatie te vinden over de begeleiding en ondersteuning bij leesproblemen en de behandeling van dyslexie. Maar hoe weet je nu wat werkt? Waar vind je onafhankelijke, wetenschappelijk onderbouwde informatie over de juiste, effectieve, aanpak van leesproblemen en dyslexie? Hierover vertelt Evelien Krikhaar in een interessante workshop.

Door Mieke Urff, dyslexiespecialist, remedial teacher en auteur van Omgaan met dyslexie op school.
Wat heeft luisteren met lezen te maken? Maakt luisteren naar boeken lui? Luisterboeken, meeleesboeken, karaokelezen. Wat zijn de verschillen? Wanneer en hoe zet je ze in? Mieke Urff, met veel ervaring in het onderwijs en met passend lezen, legt het uit.

Door Willy de Heer, onderzoeker en onderwijskundige bij het kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden.
Hoe kan het dat een makkelijk lerend kind niet goed leest? Hoe signaleer je dyslexie bij hoogbegaafde kinderen? Hoe zorg je ervoor dat ook deze groep met plezier gaat of blijft lezen? Willy de Heer vertelt je graag hoe jij voor hen het verschil kunt maken.

Door RID academie.
Volgens de richtlijnen van het NKD (Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie) worden er verschillende eisen gesteld aan zorgniveau 3. Hoe help je spellende of radende lezers en hoe ga je om met verschillen in leesmotivatie? Wat zijn effectieve middelen, hoe sluit je aan bij de verschillende behoeften van leerlingen en wanneer kan je nu spreken van een vermoeden van dyslexie? Kom voor antwoorden naar deze workshop!

Door Terry van de Beek, taal- en leesspecialist bij Dyadon Advies en training.
Hoe help je zwakke lezers met het Connectprogramma? Wat zijn Connectrijtjes? Welke boeken gebruik je? Stel je vraag aan Terry van de Beek, leesspecialist met ruime ervaring in het onderwijs.

Door Maarten Westerveen, redacteur De Waanzinnige Podcast.
Juist kinderen die lezen niet leuk vinden, kunnen enthousiast worden van verhalen van andere kinderen. In de Waanzinnige Podcast vertellen kinderen over de boeken die zij hebben gelezen. En dat werkt aanstekelijk voor andere kinderen! Als je je inschrijft voor deze speeddate, kun je onderweg naar de Makkelijk Lezen Dag alvast luisteren naar de podcast óver De Waanzinnige Podcast: Het Geheim van Waanzinnig Leesplezier. Tijdens de speeddate praten we hierover door!

Door Jeannette Sibma, trainer meertaligheid, taal-curriculumontwikkelaar en werkzaam op de Taal Vriendelijke School.
Heb jij kinderen in de klas die nog maar kort in Nederland zijn? Heb je specifieke vragen over het leer- en leesproces aan meertalige kinderen? Kom dan naar de speeddate met Jeannette Sibma voor praktische tips.

Door Maaike Landman, collectiespecialist en adviseur Makkelijk Lezen Plein bij Probiblio.
Ook dit jaar is een TIP 25 samengesteld van boeken voor kinderen die lezen lastig vinden. Het zijn boeken uit verschillende genres die kinderen uitnodigen om te gaan lezen. Maaike Landman die betrokken was bij de TIP 25, vertelt je er graag meer over.

Partners van de Makkelijk Lezen Dag

Logo-Kennisrotonde
Logo-LBRT
Logo-MLP
Logo-RID